Årets bandybomb

ÅRETS BANDYBOMB. Ja, det är åtminstone vad de stora tidningarna har valt att kalla Hellmyrs och Törnbergs övergångar från Edsbyn till Bollnäs. Och visst är det två värvningar av högsta klass, direktplockade från lokalkonkurrenten, men betraktar vi hälsingar detta som en supersmäll? För jag menar, ryktena kring dessa edsbysöner har cirkulerat på högtryck under drygt ett års tid nu.

Huruvida det är en bomb eller inte, det får den subjektiva åsikten avgöra. Hur vi än benämner hela dubbelvärvningen är det bara att konstatera att hela fallet är spektakulärt. Världens bäste ytterhalv, tillika en av planetens främste bandyspelare över huvud taget, är klar för två säsonger i Bollnäs GIF och med sig har han kompisen Pär Törnberg, skridskofantomen på mittfältet. Måndagen den 11 maj 2009, då allt offentliggjordes vid en presskonferens på Sävstaås, är onekligen en stor dag i klubbens historia.

-

Mina personliga tankar kring dessa övergångar är genomgående positiva. Giffarna är plötsligt ett riktigt slagkraftigt lag. Rent sportsligt kommer man att uppnå en ny dimension med de båda P:na. Under förra säsongen kunde motståndarna skrinna ut på planen och sätta minst två man på Aaltonen och genom detta förstöra en stor del av Bollnäs uppbyggnad och mittfältsspel. Nu har man värvat två profiler i Hellmyrs och Törnberg, och att sätta ut punktmarkeringar på tre spelare är omöjligt. Och skulle ett lag lyckas med konsten att göra det, då innebär det ytor stora som hav för de övriga sju utespelarna. Detta är vad jag menar med "en ny dimension". Möjligtvis kan också den kraftfulle Liukkonen gå in och ha en framträdande roll under kommande säsonger?

Bollnäs har de senaste åren haft ett stort, väldigt rikskänt, problem. Målskyttet. Försvarsspelet har ofta varit bra, till och med strålande många gånger, men när det kommit till målskyttet har det varit trögt som sirap. Och det är oerhört enkelt att klandra forwardsspelarna för det faktumet, men alla vet ju samtidigt att de inte kan trolla fram bollar. Någon måste ju leverera det apelsinliknande nystanet. Och det är väl egentligen där skon har klämt. Man har inte fått fram de offensiva passningarna, helt enkelt. Aaltonen var lagets bäste framspelare under elitserien 2008/2009 med sina nio assists. Detta går att jämföra med vinnaren i frågan, and guess who? Jo, Hellmyrs. Han levererade 23 målgivande passningar. Edsbyn har ju haft ett klart bättre lag än Bollnäs under flera år nu, de har gjort fler mål och det är klart att Hellmyrs därför gjort närmare tre gångar så många assists som Ville. Innan jag fullständigt tappar tråd och sammanhang är ändå summan av kardemumman att bollarna måste komma bakifrån. Och med Hellmyrs, och även med Törnberg (som spelade fram till 18 pytsar), kommer Giffarnas anfallare att tilldelas fler passningar och därmed ytterligare möjligheter att göra mål.

-

Som jag skrev ovan finner jag dessa två värvningar som rätt igenom positiva. Tittar man i Red Farmers-forumet pratar vissa signaturer om den negativa påverken de båda P:na haft i omklädningsrummet borta i byn. Huruvida det handlar om ren och skär bitterhet över att de två lämnat moderklubben för lokalkonkurrenten, eller om det är genuin fakta, det låter jag vara osagt. Hur som helst tror jag inte att det kommer att uppstå några sprickor mellan P&P och de andra BGIF-spelarna, då jag fått uppfattningen att divalater och hierarki förkastas totalt av tränare Åström. Och nu kommer edsbysönerna till en annan klubb och måste anpassa sig efter normerna i Bollnäs. Det använder jag som ett argument EMOT att Hellmyrs och Törnberg kommer att sprida negativ spirit i omklädningsrummet.

En annan viktig sak som togs upp på presskonferensen under gårdagen var hur huvudaktörerna Sören Persson, Per och Pär dementerade uppgifterna om fantasisummor och proffsliv. Det är utmaningen som sporrar dessa två herrar. Utmaningen.


Det börjar bli sent och det är dags för mig att avrunda. Tänkte ge mig in på en spontan gissning på hur Giffarna formerar sin startelva med tillgång till ett helt skadefritt lag till nästa säsong.

Målvakt: David Borvall
Motivering: Supertalang som redan nu är en etablerad elitseriemålvakt.
Libero: Andreas Westh
Motivering: Världens bäste libero behöver inte presenteras ytterligare.
Högerback: Anders Spinnars
Motivering: Kliver ner från mittfältet och ersätter Hillukkala. Tar tillbaka högerbacksplatsen i landslaget?
Vänsterback: Johan Berglund
Motivering: Det brukar smälla på vänsterkanten och det lär det göra även nästa säsong.
Högerhalv: Per Hellmyrs
Motivering: Världens bäste ytterhalv behöver inte presenteras ytterligare.
Vänsterhalv: Markus Ståhl
Motivering: Sören har sagt att "inget flyttar på Ståhl under nästa säsong". Utvecklas till den lirare han har potential till?
Defensiv mittfältare: Juha Liukkonen
Motivering: Har spelat back och ytterhalv. Föredrar mittfältspositionen enligt uppgift. Tar det defensiva uppdraget där.
Offensiva mittfältare: Ville Aaltonen, Pär Törnberg
Motivering: Aaltonen står för tyngd och teknisk briljans. Törnberg bidrar med rejäl fart och fläkt.
Anfallare: Mikko Lukkarila
Motivering: Med en säsong i ryggen har han anpassat sig ordentligt och tar hem interna skytteligan?
Anfallare: Erik Olovsson
Motivering: För hans storlek och enorma räckvidd. Lär plocka ner många fina bollar från "Myran" under nästa säsong.

Reserver:
Henrik Rehnvall (målvakt)
Patrik Larsson (ytterhalv/mittfält)
Markus Wikman (ytterhalv/mittfält)
Jimmy Lindgren (anfall)

Patrik Larsson inte ordinarie, som ni ser. Det är vad jag tror. Eventuellt kan han få problem om Bollnäs satsar på fartfylld bandy. Larsson är ingen vindsnabb herre, utan har istället sina speciella egenskaper i teknik och speluppfattning. Möjligtvis att det kan hindra honom från en plats i startelvan.

Vad har ni för synpunkter, BGIF-supportrar (och även motståndarsupportrar)? Är jag helt ute och cyklar? Reflektera och debattera gärna om min spontana startelva och kring P&P på kommentar-sidan.


God natt, folket!

Kommentarer
Postat av: jompe

du glömde en i startelvan! :P

2009-05-13 @ 01:14:49
Postat av: Toffe Nilsson

Haha, du ser! Det är sent för mig nu.

2009-05-13 @ 01:20:14
Postat av: Me

Jag är ganska neutral och min spontana reaktion när jag ser laguppställningen är "Oj, vad ojämnt".



Skulle man göra en graf över kvaliteten på spelarna i Bollnäs spelartrupp hade den gått upp och ner som en EKG-kurva, känns det som.



Westh, Hellmyrs och Aaltonen håller väldigt hög klass. Sen kommer ett mittenskikt med Törnberg, Spinnars, Olovsson, Berglund och Larsson. Därefter kommer de svagare korten i Ståhl, Liukkonen, Lukkarila och Wikman.



Slutligen kommer ett frågetecken för David Borvall. Han var strålande förra säsongen, men som alla vet kan unga målvakter svaja betänkligt i form och kvalitet. Klarar han av att leverera på samma sätt nästa säsong när förväntningarna höjs?



Bollnäs hade nog mått bra av att behålla Ekman och Stock och kanske försökt värva en anfallare av klass istället för Pär Törnberg. Det hade gett större bredd i truppen med mer kvalitet spritt över hela laguppställningen, samt gett laget mer spets offensivt.



För hur bra Hellmyrs och Törnberg än är offensivt, så kan man inte förvänta sig att någon av dom gör mer än 10-15 mål kommande säsong, och då krävs att anfallarna producerar istället. Och jag har inte sett några tendenser till att Lukkarila eller Olovsson kommer utvecklas till målsprutor.

2009-05-13 @ 01:24:27
Postat av: Toffe Nilsson

Med mindre motståndarfokus på Aaltonen och med Hellmyrs passningsklubba kan Lukkarila och Olovsson få jobba på fler bollar och därigenom leverera fler mål. Båda anfallarna har bara haft en säsong i Bollnäs hittills och hur de hunnit utvecklats till nästa elitseriepremiär, det har vi inte en aning om i nuläget. Tåls att tänka på att "Luckan" bara är 22 år och att han fortfarande får betraktas som en talang.



Att hänga ut Liukkonen känns något orättvist då vi ännu inte sett honom spela. Kan tänka mig att folk inte hade jätteförväntningar på Ville när han skrev på för Bollnäs, och se på honom nu.



Trevlig reflektion och analys av dig, Me! Det är roligt med debatt.

2009-05-13 @ 01:35:27
URL: http://bandytankar.blogg.se/
Postat av: mende

Hej Toffe. Det ser nästan nervöst intressant ut inför nästa säsong kan jag ju säga. Startelvan tror jag som du men en ändring. Är ganska säker på att dem kommer köra Juho som def mitt men sedan tror jag faktiskt att Åström föredrar Larsson trots allt på mitten med Törnberg, en varsin kant. Sedan kommer Ville att få en friare roll bakom Mikko och Erik på bänken. Jag kan ju tänka mig att Ville ska komma med sin fart bakifrån när Hellmyrs skall slå nån lyra emellanåt. Och spelar vi så kan vi ha fartfyllt spel trots att Larsson startar. Men i bandy har ju egentligen startelvan ingen betydelse eftersom det byts ganska mycket. Men jag tror som sagt att vi kommer att köra med en anfallare men trots de bli ett offensivt lag.

2009-05-13 @ 17:45:18
Postat av: Toffe Nilsson

Spännande och kloka tankar från dig, mende!



Ska jag vara helt ärlig glömde jag en plats i startelvan när jag publicerade inlägget i natt. Tröttheten ramlade på. Då blev det att jag plockade in Olovsson längst fram bara för att fullborda elvan, liksom. För jag hade faktiskt tänkt mig Lukkarila ensam på topp.

2009-05-13 @ 18:19:16
URL: http://bandytankar.blogg.se/
Postat av: Gardis

Om vi lämnar Pär och Per för en stund. Var tror ni Patrik Nilsson hamnar?

2009-05-14 @ 10:56:59
URL: http://gardis.blogg.se/
Postat av: Matte

Bra Toffe! Till att börja med har du INTE glömt en spelare, det är elva, hur man än räknar! Och dessutom håller jag med dej till 100 % om laget, hoppas bara Åström/Heed ställer upp med samma manskap.

Är det nån som har koll på junisarna?

2009-05-15 @ 14:42:56
Postat av: Toffe Nilsson

Matte: Jag gick in och korrigerade inlägget efter den där kommentaren, så från början var startelvan bara en "tia" :)



Juniorerna har jag faktiskt ingen större koll på än så länge, förutom Lindgren, Flodstam och målvakts-Prytz. Dessa är förmodligen de flesta bekanta med sedan förra säsongen, åtminstone de två förstnämnda.



För övrigt är jag inne i en intensiv arbetsperiod just nu, därför uteblir regelbunden uppdatering. Håll ögonen öppna så dyker ett inlägg upp så fort jag har tid!

2009-05-15 @ 23:44:45
URL: http://bandytankar.blogg.se/
Postat av: Anonym

hur mår du?

2009-05-15 @ 23:50:27
URL: http://honhannah.blogg.se/
Postat av: Anders

Intressant fundering angående de målgivande passningarna. Frågan är ju om det är Aaltonen som slagit dåliga passningar eller om det är anfallarna som inte förvaltat dem? Hade Aaltonen haft många fler assist om han spelat i Edsbyn? Edsbyn har ju bättre anfallare som kan förvalta Hellmyrs passningar, därav fler assist från Hellmyrs. Eller? Intressant vinter blir det i alla fall:-)

2009-05-29 @ 13:02:53
URL: http://gardis.blogg.se/
Postat av: Fredrik

Har du lagt ner bloggen nu när ditt lag fått årets värvningar?

2009-06-12 @ 23:19:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0